امروز : یکشنبه 23 ژانویه 2022
تاریخ : 2022/01/23 - 19:41 ذخیره فایل ارسال به دوستان

در دفاع از سیاست‌های رفاهی: گفتمانی برآمده از قلب جریان اصلی نظریه اقتصادی

*در دفاع از سیاست‌های رفاهی: گفتمانی برآمده از قلب جریان اصلی نظریه اقتصادی* کتاب «نظریه اقتصادی دولت: مبانی اقتصادی دولت رفاه» حاصل بیش از دو دهه پژوهش‌های نیکولاس بار است که در سال‌های اخیر مرتباً تصحیح شده است و فصولی به کتاب اضافه شده است. نیکولاس بار استاد اقتصاد دولتی در مدرسه اقتصادی لندن است […]

*در دفاع از سیاست‌های رفاهی: گفتمانی برآمده از قلب جریان اصلی نظریه اقتصادی*

کتاب «نظریه اقتصادی دولت: مبانی اقتصادی دولت رفاه» حاصل بیش از دو دهه پژوهش‌های نیکولاس بار است که در سال‌های اخیر مرتباً تصحیح شده است و فصولی به کتاب اضافه شده است. نیکولاس بار استاد اقتصاد دولتی در مدرسه اقتصادی لندن است و پژوهش‌های گسترده‌ای در مورد دولت رفاه داشته است که حاصل آن ۱۳۰ مقاله و بیش از ۲۰ کتاب بوده است.

🔹محور اصلی نوشته‌های نیکولاس بار بررسی این مسئله بوده است که شکست بازار چطور می‌تواند مداخله دولت و سیاست‌های رفاهی را توجیه کند. او در کنار حرفه دانشگاهی و پژوهشی خود، حضور پررنگی نیز در سیاست‌گذاری رفاهی در سازمان‌های بین‌المللی داشته است و از مشاوران ارشد دولت‌های نیوزیلند، استرالیا و یونان در زمینه طراحی تأمین مالی نظام آموزشی بوده است.

🔹 کتاب «نظریه اقتصادی دولت» را می‌توان به دو بخش اساسی تقسیم کرد. بخش اول مقدمه‌ای نظری در مورد دولت رفاه و یک ارزیابی از برنامه‌های مختلف رفاه اجتماعی ارائه می‌کند. بخش اعظم این مقدمه به مرور تاریخ توسعه دولت رفاه می‌پردازد. محور اصلی استدلال‌های بار در این بخش بر اساس تحلیل فلسفه سیاسی و اقتصاد سیاسی مداخله دولت است.

🔹نیکولاس بار در بخش دوم کتاب تأثیرات برنامه‌های رفاهی مشخص را بر اساس کارایی و برابری ارزیابی می‌کند. یکی از جذاب‌ترین بخش‌های این کتاب برای خواننده ایرانی احتمالاً بحث بار در مورد صندوق‌های بازنشستگی باشد. او تحلیل جامعی در مورد بحران‌های نظام‌های بازنشستگی ارائه می‌کند و سپس راه‌حل‌هایی فراتر از استراتژی‌های سنتی بر اساس فرمول‌های جمعیتی پیشنهاد می‌کند. بار در این زمینه بیش از هر چیز بر الگوهای مشارکت نیروی کار (به‌خصوص زنان) و ارتقای بهره‌وری کار تأکید دارد.

🔹«نظریه اقتصادی دولت» با یکی از بنیادین‌ترین پرسش‌ها در زمینه دولت رفاه نیز دست‌به‌گریبان می‌شود: چطور می‌توان به برابری دست‌یافت بدون اینکه انگیزه‌ها در جامعه از بین بروند. او می‌نویسد: «اجتناب از معایب سرمایه‌داری از طریق رها کردن نظام بازار همانند دور انداختن بچه به همراه پوشک است». بار از انتقال ثروت از طریق مالیات گیری (بیش از هر چیز مالیات بر ارث) و تقسیم سود با کارگران و سهیم ساختن همه جامعه در نظام سرمایه دفاع می‌کند.

زیر، به سایت ما مراجعه نمایید.
https://iran-bssc.ir/?p=2096

ارسال دیدگاه