امروز : سه شنبه 3 ژانویه 2023
تاریخ : 2023/01/03 - 15:37 ذخیره فایل ارسال به دوستان

بی توجهی به اقتصاد ما را از GEM بازداشت

بی توجهی به اقتصاد ما را از GEM بازداشت نویسنده: ابراهیم اصیل میابی کارشناس ارشد مدیریت  کسب وکار و استراتژیک   نظر براینکه چندین سال است حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب در نامگذاری سال کلمه اقتصاد و رونق اقتصادی را آورده اند از سال ۱۳۶۸ که حضرت آیت الله خامنه ای پس […]

بی توجهی به اقتصاد ما را از GEM بازداشت

نویسنده: ابراهیم اصیل میابی

کارشناس ارشد مدیریت  کسب وکار و استراتژیک

 

نظر براینکه چندین سال است حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب در نامگذاری سال کلمه اقتصاد و رونق اقتصادی را آورده اند از سال ۱۳۶۸ که حضرت آیت الله خامنه ای پس از امام خمینی(ره) به رهبری انقلاب اسلامی برگزیده شدند، نزدیک ۲۸ سال می گذرد. ایشان از سال ۶۹ به بعد در ابتدای سال بر یک مساله و موضوع به عنوان مساله مورد تاکید نظام اشاره می کردند تا اینکه به طور رسمی از سال ۱۳۷۸ بنا را بر نامگذاری سال ها گذاشته و در سخنرانی نوروزی شان نام سال را انتخاب و معرفی می کردند.

 نخستین بار که حضرت آیت ‌الله خامنه‌ای به طور رسمی نامی را برای یک سال برگزیدند، به پیام نوروزی ایشان در سال ۱۳۷۸ باز می‌گردد. از آن پس این مسئله به صورت یک سنت، همه ساله تکرار شد. نامگذاری سال‌های مختلف که از اول فروردین ۷۸ آغاز شد. رویکردی که تاکنون ادامه یافته و هر ساله نام مشخصی به عنوان شعار سال از سوی ایشان مطرح و دنبال می شود.

آنچه در ادامه می خوانید، نام سال ها و دلایل نامگذاری آن از سال ۱۳۷۸ تا کنون است. همچنین رویکردهایی که رهبر انقلاب از سال ۱۳۶۹ تا سال ۱۳۷۷ روی آن تاکید داشته اند نیز در این گزارش آمده است. باید دید ایشان برای سال ۱۳۹۷ همچنان بر رویکرد اقتصادی تاکید و توصیه خواهند کرد یا رویه دیگری را مورد اشاره قرار خواهند داد.

۱۳۶۹   تاکید بر (تحول درونی و اصلاح امور )

۱۳۷۰   تاکید بر (صبح روشنی)

۱۳۷۱   تاکید بر (تحکیم معنویت)

۱۳۷۲   تاکید بر (عدالت اجتماعی)

۱۳۷۳   تاکید بر (صرفه‌جویی)

۱۳۷۴   تاکید بر (وجدان کاری، انضباط اجتماعی، انضباط اقتصادی)

۱۳۷۵   تاکید بر (ضرورت پرهیز از اسراف و حفظ ثروت و منابع عمومی کشور)

۱۳۷۶   تاکید بر (توجه به معنویات و فضایل اخلاقی)

۱۳۷۷   تاکید بر (صرفه جویی و پرهیز از اسراف،قناعت و پایداری بر مواضع اسلامی و انقلابی)

جدول زیر نامگذاری سال از ۷۸ تا ۹۷ را طی ۲۰ سال گذشته نشان می دهد.

سال نام سال
۱۳۷۸ امام خمینی (ره) {این نامگذاری به دلیل صدمین سالگرد تولد امام بود}
۱۳۷۹ امام علی(ع) {سال ۷۹ همراه با دو عید غدیر بود}
۱۳۸۰ اقتدارملی و اشتغال‌آفرینی
۱۳۸۱ سال عزت و افتخار حسینی {در سال ۸۰ ماه محرم دوبار تکرار شد، هم در فروردین و هم در اسفند}
۱۳۸۲ خدمت‌گذاری
۱۳۸۳ پاسخگویی
۱۳۸۴ سال همبستگی ملی و مشارکت عمومی
۱۳۸۵ پیامبر اعظم {دوبار تاریخ وفات حضرت محمد(ص) به تاریخ قمری، در تقویم این سال بود. یکبار در ابتدای سال و یکی در پایان سال}
۱۳۸۶ اتحاد ملی، انسجام اسلامی
۱۳۸۷ نوآوری و شکوفایی
۱۳۸۸ حرکت مردم و مسئولین به سوی اصلاح الگوی مصرف
۱۳۸۹ همت مضاعف و کار مضاعف
۱۳۹۰ جهاد اقتصادی
۱۳۹۱ تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه‌ی ایرانی
۱۳۹۲ حماسه‌ سیاسی و حماسه‌ اقتصادی
۱۳۹۳ اقتصاد و فرهنگ با عزم ملّی و مدیریّت جهادی
۱۳۹۴ دولت و ملّت، همدلی و هم‌زبانی
۱۳۹۵ اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل
۱۳۹۶ اقتصاد مقاومتی، تولید – اشتغال
۱۳۹۷ حمایت از کالای ایرانی
۱۳۹۸ رونق تولید
۱۳۹۹ جهش تولید
۱۴۰۰ تولید،پشتیبانی ها و مانع زدائی
۱۴۰۱ تولید ،دانش بنیان و اشتغالزائی

در اینجا لازم دیدم

در اقتصاد رقابتی و مبتنی بر بازار در جهان امروز که با تحولات و دگرگونیهای شتابان در محیط بین المللی و گذار از جامعه صنعتی به جامعه اطلاعاتی و پیوستگی اقتصاد ملی به اقتصاد جهانی همراه است از کارآفرینی  بعنوان موتور توسعه اقتصادی یاد میشود،چرا که می تواند در رشد و توسعه اقتصادی کشورها که به افزایش بهره وری ،ایجاد اشتغال و رفاه اجتماعی  می انجامد، نقش برجسته بازی کند. از بن مایه های کارآفرینی میتوان از نو آوری، خطر پذیری سنجیده ،جستجوی فرصتها و تجهیز منابع برای بهره برداری از فرصتها با راه اندازی کارهای تازه یا دگرگون سازی سازمانهای موجود نام برد. در واقع فرآیند کارآفرینی ، به دست کسانی تحقق می یابد که گرایش بسیار به کامیابی دارند و سخت کوشی ، پافشاری ، ریسک پذیری و توانائی  دور نما سازی  از ویژگیهای روحی  و روانی آنهاست . در واقع کارآفرین کسی است که با ایده و اندیشه نو  و راه اندازی کاری و شناساندن کالایی تازه در جامعه می پردازد.بطور کلی اینگونه کسان درهمه  جوامع حضور دارند و یک بستر و زمینه مناسب حضورشان را پر رنگتر می سازد.

کشورهای پیشرفته از دیر باز و برخی کشورهای رو به توسعه از چند دهه پیش تاکنون نقش موثر و مثبت کارآفرینان اقتصادی در توسعه جامعه را در یافته و به بهره برداری از این توانمندی برای رویارویی با مشکلات مانند رکود ،تورم ونبود اشتغال پرداختند. این رویکرد بر پایه تدوین استراتژی ها، سیاستها و برنامه های کاربردی  برای افزایش روحیه و رفتار کارآفرینانه ، آموزش و مشاوره، ایجاد فضای مناسب تر برای فعالیت کارآفرینان در زمینه های گوناگون اقتصادی _ اجتماعی ، از میان برداشتن موانع و ایجاد ارتباط و همکاری میان آنان و آسان سازی دستیابی شان به بازار های جهانی بوده و پیامدهایی چشمگیر داشته است .

از ۱۹۹۷،با همکاری مراکز معتبر دانشگاهی در کشورهای گوناگون ، الگوی Global Entreneur ship Monitir GEM  (کارآفرینی جهانی)برای پیوند میان کارآفرینی و رشد اقتصادی طراحی شد که بر سه پرسش محوری زیر استوار بود

  • سطح فعالیتهای کارآفرینی تا چه اندازه برمیزان رشد اقتصاد ملی و رفاه اجتماعی اثر می گذارد؟
  • فعالیتهای مربوط به راه اندازی کاردر کشورهای گوناگون تا چه اندازه باهم تفاوت دارد؟
  • چه چیز میتواند یک کشور را کارآفرین معرفی کند و چه عواملی می توانند فعالیتها برای راه اندازی کار را محدود کنند یا گسترش دهند ؟

در ۱۹۹۹۹ این الگو در ده کشور آمریکا ، انگلیس ،آلمان و فرانسه ، ایتالیا،ژاپن ، کانادا، فنلاند،دانمارک و اسرائیل بررسی شد و در سال ۲۰۰۰، یازده کشور دیگر یعنی آرژانتین، استرالیا،بلژیک ،برزیل ،هند،ایرلند،کره جنوبی،نروژ،سنگاپور،اسپانیا و سوئیس به آنها افزوده شدند،نتایج کلی این شد.

  • سطح فعالیت کارآفرینانه در کشورها بسیار متفاوت است
  • سیاستها در زمینه افزایش ظرفیت کارآفرینی یک جامعه (مانند مهارتها و انگیزه ها) بیشترین اثر را در دراز مدت لازم است و اثر چشمگیر دارد
  • برای داشتن آثار دراز مدت ،سیاست ها باید تشویق کننده باشد و فعالیت جوانان زیر ۲۵ سال و افراد بالای ۴۴ سال دردستور کار قرار گیرد
  • هردولت متعهد به پیشرفت اقتصادی ، باید درهمه زمینه های اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی نقش راهنما و پشتیبان را بازی کند و دامنه فعالیت های کارآفرینی را برای نمونه از راههای زیر گسترش دهد: کاهش مالیاتها، دسترسی بهتر و بیشتر به نیروی کار،کاهش هزینه های نیروی انسانی غیر حقوق بگیر،کاهش مقررات و آسان سازی فعالیتهای اقتصادی
  • سیاستها باید تعیین کننده و دامنه سرمایه گذاری های مخاطره آمیز و برانگیختن انگیزه های سرمایه گذاران از بخش خصوصی برای سرمایه گذاری بهینه در مراحل آغازین هر فعالیت اقتصادی باشد.

در ایران که با وجود جمعیت هوشمند و توانمند و منابع طبیعی فراوان، تولید ناخالص داخلی (GDP ) در سطح پائین است و بخش چشم گیری از نیروهای جوان و حتی دانش آموخته از داشتن کار محرومند،باید ایجاد کار بردیگر فعالیتهای دولتی در رده های گوناگون  برتری داده شود و از آنجا که بسیاری از شرکتها، به علت نرخ بهره وری  اندک، نبود تقاضاو… در آستانه تعطیلی قرار گرفته یا تعطیل  شده اند و جایگاه رقابتی کشور در بازارهای جهانی نیز بسیار ضعیف است، رویکرد ((توسعه کارآفرینی)) ضرر می نماید.

ارسال دیدگاه