امروز : سه شنبه 28 فوریه 2023
تاریخ : 2023/02/28 - 19:52 ذخیره فایل ارسال به دوستان

طرح واگذاری و بهره برداری از سامانه های خورشیدی تولید برق ۵ کیلوواتی در سطح استان در روستای هوجقان شهرستان مرند کلید خورد

ببه گزارش پایگاه خبری جوان فردا  javanefarda.ir  به نقل از روابط عمومی شرکت برق منطقه شهرستان مرند با حضور جمعی از مسئولین کشوری و استانی طرح واگذاری و بهره برداری از سامانه های خورشیدی تولید برق ۵ کیلوواتی در سطح استان در روستای هوجقان شهرستان مرند کلید خورد با بهره برداری از سه دستگاه سامانه […]

ببه گزارش پایگاه خبری جوان فردا  javanefarda.ir  به نقل از روابط عمومی شرکت برق منطقه شهرستان مرند با حضور جمعی از مسئولین کشوری و استانی

طرح واگذاری و بهره برداری از سامانه های خورشیدی تولید برق ۵ کیلوواتی در سطح استان در روستای هوجقان شهرستان مرند کلید خورد

با بهره برداری از سه دستگاه سامانه خورشیدی تولید برق در روستای هوجقان ( هجاوان) شهرستان مرند، طرح واگذاری سامانه های خورشیدی به اقشار کم درآمد در استان آذربایجان شرقی آغاز شد.
در مراسمی که صبح روز دوشنبه ۸ اسفند ماه در روستای هوجقان برگزار شد، دکتر محمد نژاد مدیرکل دفتر توسعه سامانه های مقیاس کوچک سازمان انرژی های تجدیدپذیر (ساتبا)، دکتر اسکندری مدیر کل امور روستایی استانداری آذربایجان شرقی، مهندس فرج نیا مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق آذربایجان شرقی، دکتر عباسی فرماندار شهرستان ویژه مرند، سرهنگ ملک لو رئیس سازمان بسیج سازندگی سپاه عاشورا و جمعی از اهالی و مسئولین محلی حضور داشتند.

در این مراسم، ابتدا دکتر داود عباسی معاون استاندار و فرماندار شهرستان ویژه مرند ضمن ابراز خرسندی از آغاز این طرح از شهرستان مرند و با ادای احترام به اهالی بزرگوار روستای هوجقان، از دست اندرکاران این طرح محرومیت‌زدایی، صمیمانه قدردانی کرده و اظهار داشت: امروز راضی نگه داشتن مردم و ایجاد آرامش و آسایش به مردم، یک عبادت و برای حفظ نظام اسلامی کاری مهم است.

دکتر محمد اسکندری مدیر کل امور روستایی استانداری آذربایجان شرقی نیز طی سخنانی ضمن قدردانی و تجلیل از تلاش و اهتمام جدی مهندس فرج نیا و همکاران تلاشگرشان و سایر دست‌اندرکاران در اجرای عملی این طرح مهم خدمتگزاری بی منت و شبانه روزی را از اهداف اساسی دولت خدمتگزار سیزدهم عنوان کرده و گفت: همه تلاش دولتمردان، مبتنی بر این است که پروژه های نیمه تمام و به ویژه طرح های محرومیت زدایی، به بهره برداری رسیده و برای مردم نتیجه و ثمر داشته باشد.
وی در خصوص طرح محرومیت زدایی واگذاری سامانه های خورشیدی ۵ کیلوواتی به اقشار کم درآمد، اظهار داشت: این طرح، نتیجه تفاهم نامه ۵ نهاد کشوری است که امیدواریم با همکاری بانک‌های عامل، با جدیت تداوم داشته باشد.
دکتر اسکندری در پایان سخنان خود همچنین اظهار داشت که امسال در ایام دهه فجر، تعداد ۹۰۳ پروژه عمرانی در بخش روستایی استان با ۲۸۰۰ میلیارد تومان مورد بهره برداری قرار گرفت.

مهندس اکبر فرج نیا مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق آذربایجان شرقی نیز در سخنانی اظهار داشت: طرح حمایتی احداث و واگذاری سامانه های خورشیدی ۵ کیلوواتی، ویژه اقشار کم برخوردار می باشد که خانوارهای مشمول واگذاری این طرح، توسط نهادهای حمایتی کمیته امداد، سازمان بهزیستی و سازمان بسیج سازندگی به شرکت توزیع نیروی برق معرفی می شوند.
وی افزود: خانوارهای تحت حمایت، می‌توانند با نصب سامانه های خورشیدی مقیاس کوچک پنج واتی بر روی پشت بام‌های منازل خود، علاوه بر کمک به توسعه انرژی‌های پاک، برق تولیدی سامانه های خورشیدی خود را تا ۲۰ سال به صورت تضمینی به وزارت نیرو بفروشند و کسب درآمد کنند.
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق آذربایجان شرقی همچنین تصریح کرد: وزارت نیرو در سال ۱۴۰۱ قیمت خرید تضمینی برق تولید شده از این سامانه ها را در سراسر کشور ۲۲۰۰ تومان به ازای هر کیلووات ساعت اعلام کرده که بیش از ۱۰ برابر فروش خود به مردم است.
وی گفت: هر هموطن روستایی مشمول طرح، با فروش برق تولیدی این سامانه ها به دولت، می‌تواند ماهانه قریب به ۲ میلیون تومان و سالانه حدود ۲۲ تا ۲۴ میلیون تومان درآمد کسب نماید این در حالی است که قیمت خرید تضمینی وزارت نیرو، همه ساله بر اساس شاخص‌های قانونی، افزایش پیدا می‌کند.
مهندس فرج نیا در ادامه سخنان خود با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیرشان با مردم آذربایجان شرقی مبنی بر لزوم اطلاع رسانی جامع از فعالیتها و خدمات انجام شده، اجرای این تاکیدات رهبر انقلاب را بسیار مهم دانسته و در پایان، اظهار داشت: شرکت توزیع نیروی برق آذربایجان شرقی تنها در سال جاری قریب به ۳۰۰ میلیارد تومان پروژه برق رسانی در جای‌جای روستاها و شهرهای تحت پوشش خود اجرا و به بهره برداری رسانده است.

سرهنگ جواد ملک لو مسئول بسیج سازندگی سپاه عاشورا از دیگر سخنرانان این مراسم بود.
وی از طرح ملی واگذاری سامانه های خورشیدی تولید برق به عنوان “جهاد روشنایی” در کشور نام برد که با هماهنگی و همکاری خوب و موثر ۵ جانبه شرکت های توزیع برق، کمیته امداد، سازمان بهزیستی، مدیریت امور روستایی استانداری و سازمان بسیج سازندگی به ثمر نشسته است.
وی افزود: سهمیه استان آذربایجان شرقی طبق اعلام سازمان ساتبا ۲۰۰۰ سامانه خورشیدی است که در فاز اول ۵۰۰ مورد آن را اجرایی می‌کنیم.
سرهنگ ملک لو میزان تسهیلات واگذار شده از طریق بانک‌های عامل به هر یک از مشمولین طرح را ۱۲۰میلیون تومان با سود ۴درصد و بازپرداخت ۷ ساله اعلام نمود.

ارسال دیدگاه