امروز : چهار شنبه 5 جولای 2023
تاریخ : 2023/07/05 - 5:12 ذخیره فایل ارسال به دوستان

دو هزارسال است که میان آفریدگار و آفریده یک شکاف بزرگ و ژرفی در مغز ما باختریان یافت می‌شود/سخن اندیشمندان جهان درباره اشوزرتشت

پایگاه خبری  javanefarda.ir _ مرند این مطلب از کانال مرندیم به مدیریت دکتر میرهدایت سید مرندی کپی و انتشار یافت . سخن اندیشمندان جهان درباره اشوزرتشت (بخش ۱) #فریدریش_هگل، دانشمند و فیلسوف بزرگ آلمانی: «نور دانش برای نخستن‌بار با پیدایش زرتشت در تاریخ آغاز به درخشش کرد. و راستی، پایه‌ی فرهنگ اهورایی و ریشه‌ی منش […]

پایگاه خبری  javanefarda.ir _ مرند

این مطلب از کانال مرندیم به مدیریت دکتر میرهدایت سید مرندی کپی و انتشار یافت .

سخن اندیشمندان جهان درباره اشوزرتشت

(بخش ۱)
#فریدریش_هگل، دانشمند و فیلسوف بزرگ آلمانی:
«نور دانش برای نخستن‌بار با پیدایش زرتشت در تاریخ آغاز به درخشش کرد. و راستی، پایه‌ی فرهنگ اهورایی و ریشه‌ی منش آرمان‌شهر است».
**
#ویلهلم_گایگر، ایران‌شناس، خاورشناس و زبان‌شناس آلمانی:
«آیین زرتشتی پاک‌ترین و والاترین آیینی است که تا کنون در جهان پدید آمده‌است».
*
#فریدریش_گلدنر، زبان‌شناس و خاورشناس آلمانی:
«زرتشت در گات‌ها به‌گونه ویژه و با اندیشه ژرف سخن می‌گوید».
**
#رابیندرانات_تاگور، چکامه‌سرای بلند آوازه‌ هندی:
«زرتشت سرود یگانگی سروده و می‌خواند و مرا که خود چکامه‌سرا و سراینده‌ام بی‌گزینش به‌سوی نغمه‌ی خود جلب می‌کند».
*
#موریس_مترلینک، فیلسوف، نویسنده و چکامه‌سرای بلژیکی:
«قوانین اخلاقی که زرتشت آموزش داده یکی از والاترین و ساده‌ترین آیین‌نامه منش انسانی و اخلاق جهانی است».
*
#ویلی_دورانت، فیلسوف، تاریخ‌نگار و نویسنده آمریکایی:
«کیش زرتشت، آیین با فر و شکوه بود که همچون دیگر باورها و دین‌ها که سرشار از درونمایه خونریزی و بت‌پرستی و خرافه‌گرایی بودند، روی خوشی با این ناشایست‌ها نداشت و پاک و پاکیزه بود. زرتشت این فرمان طلایی را داده‌است که آنچه را برخود نمی‌پسندی، بر دیگران روا مدار. خویش‌کاری هرکسی سه‌سویه است: ۱- با دشمن چنان رفتار کن که دوست گردد. ۲- بدجنس را به راه راستی و درستی رهبری و راهنمایی کن و نادان را به دانایی.۳- و سومین بخش آن بزرگ‌ترین برتری، پارسایی و پرهیزکاری است و پس از آن راستگویی و راستکرداری».
*
#سرپرسی_سایکس، نویسنده، جغرافیدان و ژنرال انگلیسی:
«از دید من بسیار دشوار است که بتوان کسی را یافت که بتواند آموزش‌هایی بالاتر از آموزش‌های زرتشت برای مردم پیدا کند. سروده‌های این مرد بزرگ بی‌گمان جاویدند و هیچ‌گاه گرد سال‌ها بر چهره‌اش نخواهد نشست که آن را پنهان دارد. ارزش سروده‌های زرتشت در پاکدلی گوینده و راستی بنیادینی است که او سخت باور داشته است».
*
#فریدریش_نیچه، فیلسوف، چامه‌سرا، آهنگساز و فیلولوژیست کلاسیک بزرگ آلمانی:
«زرتشت بزرگ‌ترین پیامبر هوشمند و تیزهوشی است که پایه‌های گسترده اندیشه سازنده و مردمیش تاکنون برای باختر استوارترین ستون زندگی بوده‌است. اندیشه زرتشت آموزش‌های بزرگی برای نیک زندگی کردن، نیک در پیوند بودن، نیک‌‌ رفتار داشتن و نیک سخن گفتن و بالاتر از همه، چگونه ارج و ارزش نهی به دیگران است. او هیچ‌گاه در هیچ سخنش از به کاربردن پی‌درپی «راستی و درستی‌» خودداری نکرده و پیوسته همه مردم را بدین‌سو خوانده است. در سخنان زرتشت، شکوهی یافت می‌شود که در کمتر سخنی می‌توان یافت».
*
#ارنست_هرتسفیلد، باستان‌شناس و ایران‌شناس آلمانی:
«پشتکار و کوشش‌های خستگی‌ناپذیر، از فروزه‌های درخشان ایرانیان می‌باشد که برپایه راستی و درستی استوار شده است که همه‌ی آنها پرتوی از آیین شکوهمند و پرفروغ زرتشت است».
*
#پروفسور_میلز، پژوهنده سرشناس و دین‌شناس:
«پیام و سخن زرتشت از ارزشی شکوهمند و والا و دلنشین برخوردار است. خود او دارای آن‌چنان منشی نیرومند و نهادی توانا و رفتاری استوار بود که توانست سخنانی تا این اندازه شیوا و گیرا و مردمی برزبان روان سازد و به دنباله آن شاه توانایی چون گشتاسپ را به خود فریفته نماید».
*
#کریستیان_بارتولومه، زبان‌شناس و خاورشناس آلمانی:
«نوآوری زرتشت که بسیار ستایش‌آمیز می‌باشد، در آن است که به‌جای خدایان بی‌شماری که یافت می‌شد و در برابر بت‌پرستی و بت‌پرستان، یک آفریننده دانا یا اهورامزدا را جانشین کرد و از او خوبی و خوشی مردمان را درخواست نمود».

سخن اندیشمندان جهان درباره اشوزرتشت

(بخش ۲)
#مارتین_هوگ، خاورشناس آلمانی:
«آیین زرتشت، کیش یکتاپرستی است که هیچ دینی دیگر از دیدگاه پاکی و آراستگی و مهر و راستی به پایه آن نمی‌رسد. این دین به‌راستی ناب‌ترین و پاک‌ترین دین‌هاست».
*
#یوهان_گوته، فیلسوف، چامه‌سرا، نویسنده، ادیب، نگارگر، پژوهشگر، انسان‌شناس و سیاستمدار آلمانی:
«دانشمند بلند آوازه آلمانی، سخت فریفته گفتار و سروده‌های زرتشت بود و او را مردی بسیار بزرگ و نوشته‌هایش را شکوهمند باز نمود کرده‌است. گوته، زرتشت را خردمندی به‌شمار می‌آورد که جهان خرد کمتر همانند او را به خود دیده است. او در همه‌جا از کسی نام می‌برد که همواره در اندیشه خوشبختی و آسایش مردم بوده است و جز راستی و پاکدلی سخن نگفته است».
*
#هلموت_هومباخ، ایران‌شناس و ترازبان آلمانی:

«در گات‌ها این سروده‌ی باشکوه زرتشت، یک آفریدگار یافت می‌شود که اهورامزدای نیک‌‌ خواه و نیک‌‌ اندیش است. آموزش‌های او برترین آموزش‌های نیک و برجسته در راه یک زندگی پاک و آراسته و درست و شایسته است که بازده‌های درخشان آن نیک آشکار می‌باشد. او را می‌توان یک استاد مهر و پاکدلی خواند  که جز در راه راستی و درستی گام ننهاد و از اهورامزدا جز خوشبختی مردمان روی زمین را نخواست».
*
#هنریک_نوبَری، خاورشناس و ایران‌شناس سویدی:
«زرتشت بی‌گمان بالاتر و برتر از یک پیامبر بوده که چنین سخنان شکوهمند و برجسته‌ای را بر زبان روان کرده و با خردمندی و بینش گسترده، آموزش مهرورزی و برادری و دوستی داده و بر نهاد راستی و درستی تکیه نموده و آنها را راهنمای مردمان نموده است».
****
#توماس_هاید، خاورشناس و نویسنده بزرگ انگلیسی:
«منش زرتشت ستودنی‌ست، او اندیشمندی بزرگ است، مزدا اهورا زرتشت را برای مردم ایران برگزید، زیرا ایرانیان از یک آگاهی بزرگی درباره آفریدگار برخوردار بودند. این مردم با خرد، سزاوار مرد خردمندی چون زرتشت بودند».
****
#یوهانس_هرتل، اوستا شناس آلمانی:
«از لابه‌لای گات‌ها سرودهای زرتشت به‌خوبی روشن می‌شود که یک مرد تیزهوش و هوشمند، پرتلاش، نیک‌خواه، خیراندیش، مهربان، مهرورز، مهرجو، پاک‌دل، نیک‌کنش، سخن می‌گوید که با خرد راست است و با دیگران نیز از روی راستی سخن می‌گوید. زرتشت به هواداری از راستی و درستی و فروزه‌های نیک سر برافراشت و آسودگی و آسایش را برای مردم آرزو کرد. منش او در پایه بلندی و برفراز دانایی ساخته شده و دور از هرگونه سستی و زبونی که بیشتر مردم به آن دچارند، استوار گشته است. او از خونریزی و آزار، زبونی و خواری، برده‌گی و پستی و از آیین اهریمنان سخت رویگردان بود و با آنها پیکار می‌کرد».

سخن اندیشمندان جهان درباره اشوزرتشت

(بخش ۳)
#فرانتس_التهایم، زبان‌شناس و دین‌شناس آلمانی:
«سروده‌هایی به این ژرفنایی و استادی و با روانی بی‌همانند در این دوران تنها از کسانی برمی‌آید که نیک پرورش یافته باشند و از خانواده نژاده‌ای باشند که از آموزش و پرورش نیک برخوردار باشند. سروده‌های زرتشت از یک مایه بنیادین بینشمندی و ادبی کم مانند بهره‌ور است که با دوران هند و اروپایی پیوندی ناگسستنی دارند. بی‌پروا می‌توان گفت که درون‌مایه گات‌ها از یک گفتار جهان برین برخوردار است که به اندیشه این مرد بزرگ رخنه کرده و در آن جای گرفته است. زرتشت اندیشمندی یکتا و بی‌همتا و در شناسایی و روشن‌نگری بسیار برجسته و والا بود. از این‌رو پیشوای بی‌چون و چرای کسانی شد که با ژرف‌بینی و ژرف‌نگری به جهان نگریستند و پایه‌گزار بینشمندی شدند».
****
پروفسور #هاینریش_شِدِر، خاورشناس سرشناس آلمانی:
«دو هزارسال است که میان آفریدگار و آفریده یک شکاف بزرگ و ژرفی در مغز ما باختریان یافت می‌شود که هیچ‌گاه نتوانسته‌اند آن‌را از میان بردارند. آفریدگاری پاک، اشویی شکوهمند و والا و این‌سو، آدمی بی‌چاره، زبون، پست، خوار، گناهکار و نیازمند مهر و آمرزش که آفریده نام دارد. تنها گاهی بوده‌اند خردمندانی که کوشیده‌اند بگونه‌ای این شکاف را که امید پر کردنش را هرگز نداشتند، بجهند. کوشش این گروه از اندیشمندان به بینشمندی پایان یافته است. در بینشمندی تلاش می‌شود تنش میان آفریده و آفریدگار از میان برداشته شود. شکوهمندی آیین زرتشت در این است که هیچ‌گاه چنین شکافی در آن یافت نمی‌شود و در برخورد او با اهورامزدا نمی‌توان جای تهی دید. گفتار زرتشت از یک والایی شگفت‌انگیز و ستایش‌آمیز بینشمندی برخوردار است. او جدایی میان آفریدگار و آفریده را چنان از میان برداشته است که در همان زمان که آدمی با اهورامزدا به سخن می‌نشیند و برای او شکوهی می‌پندارد که می‌تواند او را از خدایش  دور نماید، بسیار به او نزدیک است. زیرا سخن گفتن با او به‌مانند گفتگوی دو دوست است که هردو با هم سخن را رهبری می‌کنند. بنابراین وارون اندیشه ما باختر نشینان، میان آفریدگار و آفریده در آیین زرتشت، هیچ‌گونه شکافی به‌چشم نمی‌خورد. در آیین زرتشت خدا دور از آدمی و برون از نیروی او و توانایی آگاهی او و دور از جهان هستی نیست. آفریده به سادگی او را در ژرفنای زندگی روزانه خود می‌یابد و می‌بیند. هوشمندی و هوشیاری و دانایی و فرزانگی زرتشت آن است که از آفریدگار، چیزی شگفت آمیز نساخته است تا آدمی  او را از خرد دور ببیند و دسترسی به او را با آه و ناله و زاری و لابه و یا با ستایش‌های زبونانه و نیایش‌های پستی‌آمیز و همراه  خواری و سرسپردگی دریابد. همین کار خود شکوه والایی و خردمندی زرتشت را نشان می‌دهد».
****
#ولتر، فیلسوف و نویسنده نامدار فرانسوی:

از همان روزگاران کهن که جهانیان با گات‌ها و پیام خردمندانه آن آشنا شدند، همواره آن را ستوده‌اند. کمتر جایی دیده شده است که کسی توانسته باشد حتا ایرادی به گات‌ها و اشوزرتشت داشته باشند.

ارسال دیدگاه