امروز : یکشنبه 3 مارس 2024
تاریخ : 2024/03/03 - 16:45 ذخیره فایل ارسال به دوستان

توپ پنچر شده انتخابات

اصولگرایان ،اصلاح طلب شده اند. نویسنده :رحیم اصیل میابی کارشناس ارشد حقوق عمومی و مدیرمسئول نشریه گوزل وطن و مدیر مسئول پایگاه خبری جوان فردا اصولگرایان ،اصلاح طلب شده اند. رای اصولگرایان حوزه انتخابیه ها در خارج از حوزه مربوطه مشخص میشود! با توجه به شروع فعالیت تبلیغات کاندیداهای حوزه انتخابیه ها، گروه های غیر […]

اصولگرایان ،اصلاح طلب شده اند.

نویسنده :رحیم اصیل میابی

کارشناس ارشد حقوق عمومی و مدیرمسئول نشریه گوزل وطن و مدیر مسئول پایگاه خبری جوان فردا

اصولگرایان ،اصلاح طلب شده اند.

رای اصولگرایان حوزه انتخابیه ها در خارج از حوزه مربوطه مشخص میشود!

با توجه به شروع فعالیت تبلیغات کاندیداهای حوزه انتخابیه ها، گروه های غیر شناسنامه دار سیاسی   که با چندین نام در شب تبلیغات متولد میشوند عبارت است از : انقلابی، ائتلاف ،وحدت و رهپویان،… که حزب موتلفه بعنوان مادر اصولگرایان است.

ولی با توجه به اطلاعیه های صادره در حمایت از کاندیداهای گوش به فرمان آنها از سوی تهران و یا استان ، در شهرستانها از تصمیم آنها تبعیت ننموده و بخودی خود از طرف خود ،کاندیدای مورد نظر و توافق نموده خودرا معرفی کردند .

یعنی این نشان از این است که با سکوت سیاسی اصلاح طلبان واعتدالیون وگروه های مستقل ،، توپ پنجر شده انتخابات درمیدان اصولگرایان افتاده و اصولگرایان  بخودی ها گل   زدند.یعنی اعتدال و ثبات تصمیم در خیمه اصولگرایان وجود ندارد.

 وقتی که  دری یک بار باز شد دیگر اختیار از دست رفته،اعتدال قائم نیست(نهانه) ویک چیز وقتی که از اعتدال خارج شد برای آن دیگر حدی قرار نمی یابد. حال باید منتظر انتخابات سال ۱۴۰۳ شد.

یعنی میتوان گفت اصولگرایان در انتخابات ۱۴۰۳ با مشکل شدید مواجه خواهند شد. اگر سکوت سیاسی اصلاح طلبان و اعتدالیون ادامه یابد اصولگرایان، اصلاح طلب شده  و خواهند شد.

با توجه به انتقادات و پیشنهادات ارائه شده از سال پنجم پیروزی انقلاب توسط گروه های سیاسی اصلاح طلب وانقلابیون واقعی ، که متاسفانه مقامات تصمیم گیر بی اعتنا از این انتقادات عبورکردند موجب شد مردم گلایه های خود را در عدم مشارکت درانتخابات نشان دهد. هرچند مردم مشارکت کننده در انتخابات از روند اجرای انتخابات گلایه دارند. خرید رای در روز روشن و یا بعداز اعلام صلاحیتها پخش پول در روستاها توسط طیف خاص  و چماق بدست بودن و چاقو کشی بعضی از هواداران کاندیداها و دیگر موارد در روز انتخابات موجب شد تعداد کثیری از مردم از مشارکت صرف نظر کنند. باید گفت بعداز انقلاب اسلامی چنین انتخابات در طول ده ها انتخابات گذشته دیده نشده بود.

گزارش مرکز پژوهش‌ها مجلس در مورد خرید آرا چنین می نویسد،

 مجموعه‌ای از عوامل را علت تقویت یا تضعیف پدیده خرید و فروش آرا دانسته و اظهار کرده این عوامل معمولاً به دو دسته عوامل کلان (عرضه محور) و عوامل خُرد (تقاضا محور) تقسیم می‌شوند. عوامل کلان به دو دسته متغیرهای اجتماعی- اقتصادی (سطح توسعه‌یافتگی اقتصادی و اجتماعی و سطح تثبیت مردم‌سالاری) و عوامل نهادی (مخفی بودن رأی، اجباری بودن رأی‌دهی و شرکت در انتخابات، نوع نظام انتخاباتی، وسعت حوزه‌های انتخابیه، نظارت بر جرائم انتخاباتی و اجرای درست قوانین، نظام حزبی و میزان اثربخش بودن استراتژی خرید رأی) تقسیم می‌شوند. عوامل خرد هم مجموعه عواملی (وضعیت اقتصادی رأی‌دهندگان، ترجیحات حزبی، عوامل روانی، سطح آموزش و متغیرهای مدنی، فرهنگی و اجتماعی) هستند که با ویژگی‌های رأی‌دهندگان مرتبط می‌باشند

باید مرکز پژو هش های مجلس به چند مورد توجه خاص کند . اولا مقامات اجرائی انتخابات باید و باید دارای سوابق برگزاری انتخابات را داشته باشد. وقتی یک مقام ارشد برگزار کننده انتخابات آشنائی با روند برگزاری انتخابات آشنا نیسیت هیچوقت نمی تواند در اجرای صحیح و بدون خدشه انتخابات برگزار کند.

ارسال دیدگاه