امروز : یکشنبه 8 سپتامبر 2024
تاریخ : 2024/09/08 - 17:17 ذخیره فایل ارسال به دوستان

خدمت یا خیانت به بیت المال ؟؟//بزرگراه ورزقان – نوردوز

اخیرا از طریق فضای مجازی خبر احداث بزرگراه ورزقان – نوردوز قوت گرفته و چند روزی هست که قرارگاه خاتم در سه راهی روستای کلو در کنار جاده نوردوز به خاروانا اقدام به تجهیز کارگاه نموده است.
بحث سر این موضوع می باشد که آیا این پروژه از مسیر واقعی طبق نقشه های قدیمی وزرات راه احداث میشود یا خیر!!؟؟
شنیده میشود نمایندگان قبلی و فعلی شهرستان ورزقان به خاطر مسائل انتخاباتی ، قول احداث بزرگراه از نزدیکی شهر خاروانا داده و میدهند که این کار از لحاظ فنی و علمی و توپوگرافی منطقه به دلایل زیر کاری غیرممکن به نظر میرسد.

بزرگراه ورزقان – نوردوز
خدمت یا خیانت به بیت المال ؟؟
قابل توجه مسئولین ارشد جمهوری اسلامی ایران

اخیرا از طریق فضای مجازی خبر احداث بزرگراه ورزقان – نوردوز قوت گرفته و چند روزی هست که قرارگاه خاتم در سه راهی روستای کلو در کنار جاده نوردوز به خاروانا اقدام به تجهیز کارگاه نموده است.
بحث سر این موضوع می باشد که آیا این پروژه از مسیر واقعی طبق نقشه های قدیمی وزرات راه احداث میشود یا خیر!!؟؟
شنیده میشود نمایندگان قبلی و فعلی شهرستان ورزقان به خاطر مسائل انتخاباتی ، قول احداث بزرگراه از نزدیکی شهر خاروانا داده و میدهند که این کار از لحاظ فنی و علمی و توپوگرافی منطقه به دلایل زیر کاری غیرممکن به نظر میرسد.

اگر از مسیر خاروانا احداث گردد:
۱.مانع بزرگ، سد حاجیلار می باشد که گویا از روی آن پل احداث میشود که چیزی حدود ۱۴۰۰ میلیارد تومن اعتبار برآورد شده و احداث از بالاتر از سد و یا پایین تر از سد به دلیل نشست زمین های اراضی لیلاب و کوهستانی بودن پایین سد، غیرممکن می باشد.
۲.مسافت اتوبان حدوداً ۲۳ کیلومتر بیشتر خواهد شد.
۳.احداث از آن مکان، عدم رعایت حریم ۶۰۰ متری خط لوله گاز ارمنستان
۴.قطع ارتباط حیوانات پارک ملی و حفاظت شده کامتال با رود خانه حاجیلار چای.
۵. عدم رعایت حریم ۶۰۰ متری خطوط برق فشار قوی ارمنستان.

اگر از مسیر مذکور احداث گردد و بر اساس معارض های قید شده اثرات مخرب برای محیط زیست به بارخواهد آورد و همچنین باعث بوجودآمدن آسیب های اجتماعی خیانت به بیت المال و طولانی تر شدن مسافت بزرگراه از مرکز شهرستان و به طبع آن مصرف زیاد در استهلاک و انرژی خواهد شد.

اگر از مسیر واقعی طبق نقشه های قدیمی احداث شود:
اتوبان از سه راهی آقابابا فرامرزی تا رودخانه جوشین و ادامه آن طریق همان رودخانه تا اراضی پایین دست آستمال و از اراضی روستای کلو (گوی دره کلو) عبور و به مسیر خود از طریق جاده فعلی سه راهی کلو تا نوردوز ادامه می یابد.
-مزایای مسیر مذکور:
۱.عدم برخورد با حریم خط فشار قوی برق ارمنستان.
۲.عدم برخورد با حریم خط لوله گاز ارمنستان.
۳.کاهش مسیر تا ۲۳ کیلومتر.
۴.عدم نیاز به پل بزرگ بر روی سد حاجیلار.
۵.حفظ محیط زیست حیوانات پارک ملی کامتال.
۶.احداث آسان در پایین ترین سطح از دریا در منطقه.

باتشکر
مدافع عدالت اجتماعی
عیسی قربانی از اهالی روستای کلو

ارسال دیدگاه