امروز : چهار شنبه 9 نوامبر 2016
تاریخ : 2016/11/09 - 15:12 ذخیره فایل ارسال به دوستان

نظری برآفت تغییر مدیریت درآموزش وپرورش مرند!

جوان فردا: تعلیم و تربیت در دنیای امروز مفهومی متفاوت با گذشته دارد . تحول علم و فناوری ، ضرورت تحول در فرآیند فعالیتهای آموزشی را اجتناب ناپذیر ساخته است . هرگز نمی توان با طرز تلقی گذشته و سوگیریهای کهنه به دانش آموزان و تربیت آنها نگریست . نظامهای آموزشی امروزی ، باید نیروهایی را تربیت و استخدام و بکارگیری نمایند ، که در درک دنیای پیچیده موجود و پرورش قوه تفکر و خلاقیت دانش آموزان ، توانمند و مبتکر باشند .

 %d9%be%db%8c%d8%b1%db%8c img_20160725_105412

نظری برآفت تغییر مدیریت درآموزش وپرورش مرند!
این تغییر به صلاح نیست.
قبل از شروع مطلب لازم دیدم درمورد تغییر در تعلیم وتربیت را یاد آور شوم.

تعلیم و تربیت در دنیای امروز مفهومی متفاوت با گذشته دارد . تحول علم و فناوری ، ضرورت تحول در فرآیند فعالیتهای آموزشی را اجتناب ناپذیر ساخته است . هرگز نمی توان با طرز تلقی گذشته و سوگیریهای کهنه به دانش آموزان و تربیت آنها نگریست . نظامهای آموزشی امروزی ، باید نیروهایی را تربیت و استخدام و بکارگیری نمایند ، که در درک دنیای پیچیده موجود و پرورش قوه تفکر و خلاقیت دانش آموزان ، توانمند و مبتکر باشند .
مفهوم تغییر و نوآوری در آموزش و پرورش :

در فرهنگ لغت معین ، تغییر به معنی گردانیدن ، دیگر کردن ، دگرگون ساختن و تغییر دادن به معنی دگرگون کردن ، از حالی به حال دیگر در آوردن آمده است
.
نوآوری عبارت است از کوشش هایی است که برای ایجاد تغییر در نظام آموزشی و به طور آگاهانه و هدفدار در جهت بهبود بخشیدن به نظام موجود،به عمل می آید.(سام خانیان،۱۳۸۷)بی توجهی به نقش معلم در تحول آموزش و پرورش یکی از دلایل عقب ماندن تحول نظام آموزشی است.مادامی که سه چالش اساسی مانند پائین بودن شان و مقام معلم در جامعه ، پایین بودن سطح دانش و مهارت حرفه ای و پایین بودن سطح حقوق و مزایای معلمی وجود داشته باشد نمی توانیم تحول بنیادی را در آموزش و پرورش ایجاد کنیم زیرا تحول را باید از معلمان شروع کرد و بی توجهی به این امر باعث شده که بحث چند شغله بودن معلمان مطرح گردد به گونه ای که یک معلم در یک زمان در یک مدرسه مشغول تدریس است اما ساعتی دیگر باید سریعا خود را به نقطه ای دیگر برساند و به تدریس در کلاسهای خصوصی و آموزشگاهها مشغول شود . همین امر باعث می شود که اشتیاق و نشاط کار و فعالیت در آنها کاسته شده و فقط به فکر تدریس و شیوه ای است که دانش آموز نمره قبولی بیاورد . در چنین سیستمی نو آوری و خلاقیت و ابتکار از دانش آموز گرفته می شود .
مرند ازپایان دوره هفتم مجلس شورای اسلامی تا سال ۱۳۹۴ و۱۳۹۵ مدرسه سازی را بخود ندیده بود.
ولی ازسال ۱۳۹۴ که حالا هم ادامه دارد مدرسه سازی توسط خیرین در شهرستان مرند با همت وپشتیبانی معاون مدیرکل ورئیس آموزش وپرورش شهرستان مرند برگ زینی است که باید در تاریخ مرند ثبت گردد.
هرچند دردوره هفتم مجلس شورای اسلامی بیش از ۳۰مدرسه با بودجه دولتی با پیگیریهای نماینده وقت مجلس شورای اسلامی نوسازی گردید.ودارای امکانات مدرن روز را دارابود .
ولی این بار مدرسه سازی در شهرستان مرنداز سال ۱۳۹۴ که الان هم ادامه دارد اثر شخص پارلمان بوضوع دیده نمی شود.ولی این مدرسه سازی وجذب خیرین مدرسه ساز با پیگیریهای آقای پیری تحول نوین در مدرسه سازی درسطح شهرستان دیده میشود جذب مبلغ /۱۵۰/۰۰۰/۰۰۰/۰۰۰ ریال معادل ۱۵ میلیاردبرای هزینه پروژه های درحال احداث به تعداد ۱۴ مدرسه ویک دستگاه مدرسه قبلا افتتاح شده است این حرکت برای مدرسه سازی یک امر کوچک نیست.
ولی دستهای پنهان ازروند چنین مدیرانی مدبر که با تدبیرامورات را کارساز نموده اندناراحت هستند ودر تغییر چنین مدیران بومی در شتابند.
%d9%be%db%8c%d8%b1%db%8c
درجواب چنین سوالات باید گفت به قدرت رساندن کبوتران حرم ازسوی بعضی دوستان ناباب، بدون توجه به شایستگی ولیاقت وتوانائی توطئه بیش نیست .چطورکه درمورد اقتصاد مرند دستهای پنهان به گفته خودشان مرند را به یک تپه تشبیه ،تبدیل نموده اند، که از یک طرف جلفا واز طرفی دیگر سهلان تبریز مانع از رسیدن آب اقتصاد به مرند هستند.
هرچند چنین تشبیه از سوی هرکسی باشد قطعا تفاوتی در خر، زرافه هم نمی دانند!!!
حال باید به این دوستان ناباب ،گفت باید همه جایگاه خودرا بشناسند.دخالت درامور دیگری وقوه دیگر درمرند موجب عقب ماندگی این منطقه شده است.
لج بازی تا کی ؟
دیگر دست های پنهان دارد رومیشود..که دنبال بهره برداری از جایگاه خود هستند. وقتی درجامعه لباس هایی را بعضی اشخاص به تن خود کنند که گشادتر از اندامشان باشد قطعا آستین های کت وشلوارش ، وی را به زمین خواهد زد وممکن است دراین زمین خوردن ضرری به کناردستی باشد که جامعه است.
پس نباید مسئولین قوا بخصوص در شهرستانها دخالت درامور دیگر قوا نمایند.درقانون اساسی ،استقلال قوا بصورت شفاف آمده است.وقتی عوامل قوه مقننه بخواهند.برای قوه مجریه خط ونشان بکشند قطعا این لجبازی ودخالت بی موردآقتی خواهدبود،که افراد شایسته وانقلابی وتواناعزلت نشین شوند.تاکبوتران حرم دوستان ناباب بدون توجه به شایسته سالاری وتعهد ومتخصص وانقلابی برکرسی های ریاست تکیه بزنند.
نظری برآفت تغییر مدیریت درآموزش وپرورش مرند
حال بگذریم اگر این اتفاق (تغییر)در شهرستان مرنددراداره آموزش وپرورش اتفاق بیفتد،قطعا مدرسه سازی وامور آموزش وپرورش که با همت مدیران محترم مدارس ودبیران محترم وبا پیگیریهای مدیریت کلان آموزش وپرورش با افت بسیاری روبرو خواهدشد.
امید است نماینده محترم عالی دولت درشهرستان مرند همچنان با استقلال فکری خود مانند گذشته ،تسلیم تصمیمات افراد عجولانه وعده وعید داده های ریاست به دیگران نشوند. آنچه برای منطقه ما مهم است انتخاب افراد شایسته ودارای لیاقت وتوانمندوکاردان ومتعهد وانقلابی ودلسوز می باشد.

ارسال دیدگاه